Thursday, February 4, 2010

Keburukan Tidak Berselawat

Berwaspada dan insaflah wahai manusia yang tidak mahu berselawat kepada Nabi, Rasul, Kekasih Allah – Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam. Celaan, keburukan dan kejahatan kepada sesiapa jua yang tidak mengendahkan selawat dan meremehkannya. Maka celaka dan kehinaan besar bagi golongan anti-hadith. Sesiapa yang berlaku sombong dan angkuh dengan tidak berselawat kepada Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam sehari semalam hendaklah dia bertaubat dan insaf sebelum pengetahuan datang kepadanya untuk memberi amaran. Semoga kita berada dalam golongan yang sentiasa berselawat dan bertaubat pada Allah. Bi-idznillah - Inn-Allaha kana Ghaffuru-Rahim. Berikut merupakan ancaman yang dinyatakan menerusi lidah kekasih Allah, Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam:

1. Lupa jalan ke Syurga


Orang yang tidak mahu berselawat untuk Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam hanya mengakibatkan dirinya sendiri lupa jalan ke syurga kelak.



Daripada Abu Hurairah Radhi-Allahu-anha, bersabda Rasulullah Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam

“Barangsiapa lupa membaca selawat untukku maka dia lupa jalannya ke syurga.”

2. Masuk Neraka


Seseorang yang tidak mengendahkan selawat untuk Nabi Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam akan masuk neraka.


Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam bersabda

“Barangsiapa disebutkan namaku di hadapannya maka dia tidak membaca selawat untukku, maka dia akan masuk ke dalam neraka dan dijauhkan oleh Allah; maka hendaklah dia tidak mengumpat kecuali kepada dirinya sendiri.”

Sabda Rasul-Allah Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam

“Barangsiapa disebutkan namaku di hadapannya dan tidak membaca selawat untukku, maka dia masuk neraka.”

3. Mendapat Kecelakaan


Orang yang tidak berselawat kepada Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam akan mendapat kecelakaan atau akan menerima nasib yang malang.


Nabi Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam bersabda

“Celaka orang lelaki yang namaku disebutkan di sisnya tetapi dia tidak berselawat untukku.” (Qadhi Baidhawi)

4. Tidak dapat melihat wajah Nabi S.A.W.


Barangsiapa yang tidak mahu membaca selawat kepada junjungan kita, Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam maka pada hari kiamat kelak dia tidak akan berpeluang melihat wajah baginda yang mulia itu dan ini bermakna dia tidak akan mendapat syafaat atau pertolongan daripada Nabi Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam sendiri.


Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda

“Tiga orang (tiga golongan manusia) yang tidak dapat melihat wajahku, iaitu “Orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, orang yang meninggalkan sunnahku dan orang yang namaku disebutkan di sisinya tetapi dia tidak berselawat untukku.”

5. Dianggap sebagai ‘Penentang Agama’


Orang yang tidak berselawat untuk Nabi Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam, baginda menganggapnya sebagai penentang hukum/perintah agama.


Nabi Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam bersabda

“Empat orang (empat golongan manusia) yang termasuk sebagai telah melakukan perbuatan menentang atau dilarang oleh agama, iaitu: orang yang kencing berdiri, orang yang mengusap dahi sebelum selesai solat, orang yang mendengar azan tidak mengucapkan syahadat seperti yang diucapkan oleh muezzin (tukan azan) dan orang yang bila namaku disebutkan di sisinya dia tidak mahu berselawat untukku.”

6. Dianggap sebagai ‘Orang Bakhil’


Orang yang tidak mahu berselawat untuk Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam telah dianggap oleh baginda sebagai orang bakhil. Orang bakhil tidak akan mendapat apa-apa manfaat daripada harta bendanya yang banyak.


Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda

“Adapun si bakhil itu adalah orang yang apabila namaku disebutkan di hadapannya maka dia tidak mahu membaca selawat untukku.”

7. Merupakan dosa besar


Seseorang yang tidak berselawat untuk Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam seolah-olah dia telah melakukan satu dosa besar.

Berkata Ibnu Hajar al-Haitamy dalam kitabnya Al-Zawajir “Tidak berselawat kepada Nabi Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam ketika orang menyebut namanya adalah merupakan dosa besar yang keenam puluh.”

8. Menghadapi kekurangan daripada Allah


Seseorang yang tidak berselawat untuk Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam akan menghadapi kekurangan dari Allah Subhanahu-wa-Ta’ala dalam apa jua kurniaan-Nya dan mungkin pula akan mendapat azab Allah.


Hadis riwayat al-Tarmizi dan al-Jami’ush Shogir mengatakan bahawa Nabi Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda

“Kaum mana sahaja yang duduk di dalam suatu majlis dan melamakan duduknya dalam majlis itu kemudian mereka meninggalkan majlis dengan tidak menyebut nama Allah dan tidak pula berselawat untukku, nescaya mereka menghadapi kekurangan dari Allah. Jika Allah menghendaki maka Allah akan mengazab mereka dan jika Allah menghendaki maka Allah akan member pengampunan kepada mereka.”


Di karang oleh Al-Afiq 0 comments
Hukum Meninggalkan Solat
Bismillah...

Al-Hamdulillahi-Rabbil-Alamin.. erm... Saya mengetahui dan sedia maklum bahawa permasalahan ini sudah terbiasa. Dan Insya-Allah semua ini adalah kerana usahanya kita yang ingin mencari keredaanNya. Sebagai muqadimah... saya akan mengemukakan satu contoh yang dapat saya terangkan, satu misalan terhadap keadaan yang berbeza.

Seorang pemuda telah bekerja di sebuah syarikat perniagaan. Ini adalah tanggungjawabnya dalam menyempurnakan tugas-tugas yang diberikan. Bagaimanakah jikalau dia tidak melakukan amanah dia dengan baik. Padahal gaji diberi, makan disediakan, berak kencing diatur, bahkan tempat untuk bersolat pula disediakan?. Haha... badannya pun sihat walafiat. Penyakit pun takda. Sibuk? kerja tak buat sibuk apanya? Majikannya pasti akan menjatuhkan hukuman kepadanya atau memecat dia. Itu adalah pasti... Takkan nak biar je?

Contoh ini dikemukan... bagaimana pandangan ini mungkin sedikit berbeza dengan scenario dalam perihal hukum agama. Tambahan pula ia adalah sesuatu yang wajib ditunaikan. Bagi pandangan jumhur ulama mengenai seorang muslim yang meninggalkan solat dengan sengaja, ia telah merosakkan amalannya, dan apabila rosak amalannya, maka rosaklah al-deen atau hubungan diantara dua entiti, iaitu sang pencipta dengan makhlukNya. Apabila meninggalkannya, ia dianggap rosak imannya dan tiada lagi berhak baginya terhadap Islam dan muslim yang lain. Pendapat ini diperkuat dengan hadis sahih berikut.

"Perbezaan antara seseorang dan kekafiran ialah dengan meninggalkan solat." (Hadis Riwayat Imam Muslim, Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad)


"Perjanjian yang menjadi perbezaan antara kita dan mereka(orang kafir) ialah solat, maka barangsiapa yang meninggalkannya bererti dia benar-benar telah kafir." (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Ashabus-Sunan)



Sementara itu, sebagian imam berpendapat pula bahawa jika orang tersebut benar benar tidak mengingkari dan tidak pula meremehkan hal-hal yang fardhu dalam Islam serta mengakui penyesalan dan zalim dirinya lalu bersedia untuk bertaubat, maka ia tetap termasuk dalam golongan kaum muslimin dan dihukumi dengan Islam seperti hak mukmin biasa. Samalah dengan perspektif Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang tidak menghukumi sesiapa kafir.

Namun ada penetapan berdasarkan pada dua macam alasan bagi meninggalkan solat fardhu.

1. Boleh jadi ia meninggalkan solat kerana ingkar akan wajibnya solat. Dia meremeh, dan/atau menertawakannya. Orang semacam ini terhukum kafir dan murtad menurut ijma' kaum muslimin. Kerana kewajipan solat beserta dalam islam merupakan sesuatu yang sudah dimaklumkan dalam Ad-Deen secara pasti (Ma'luu-mun minad diini bidh dharuurah). Oleh kerana itu, siapa pun yang mengingkarinya atau meremehnya bererti ia telah mendustakan Allah dan Rasul-Nya. Dan tidak ada lagi keimanan dalam hatinya meski hanyalah perkataan yang dimainkan dimulut dan bukan di hati. Orang seperti ini orang-orang kafir yang perangainya sesuai dengan firman Allah

"Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) solat, mereka menjadikannya buah ejekan dan permainan. Yang demikian itu adalah kerana mereka benar-benar kaum yang tidak (mahu) berakal." (Surah Al-Maidah ayat 58)

2. Mungkin disebabkan malas, sibuk dengan urusan duniawi. Tergoda hawa nafsunya atau kerana was was yang timbulkan oleh syaitan. Mengenai orang semacam ini para ulama berbeza berpendapat dia kafir atau fasik. Kalau dia fasik, apakah dia harus dijatuhi hukuman ta'zir dengan dipukul dan dipenjara?
Imam Abu Hanifah berpendapat "Orang seperti ini terhukum fasik kerana meninggalkan solat, Dia wajib diberi pelajaran terdahulu dan dijatuhi hukuman ta'zir dengan pukulan yang keras sampai berdarah serta dipenjara sehingga dia mahu melakukan solat. Demikian pula dengan orang yang meninggalkan shaum(puasa) Ramadhan." Imam Malik dan Imam As-Syafie berpendapat "Dia terhukum fasik bukan kafir. Hukumannya tidak cukup dengan hanya didera dan dipenjara. Tetapi dia harus dihukum bunuh jika dia memang terus-menerus meninggalkan solat." Sedangkan Imam Ahmad pula menurut riwayatnya dari beliau yang paling masyhur ialah, "Orang yang meninggalkan solat adalah kafir dan keluar dari Deenul Islam. Tidak ada hukuman baginya kecuali hukuman mati. Tetapi, sebelumnya dia harus diminta supaya bertaubat kembali kepada Allah, kembali kepada Islam sebenar-benar dan menunaikan solat. Jika dia mahu memenuhinya maka dianggap cukup, tetapi jika tidak mahu memenuhinya maka ia harus dipenggal lehernya." Pendapat ini dikemukakan oleh Imam Ahmad bin Hambal, Ishaq dan Rahawaih.. serta yang lain-lainnya.

Al-Quran menempatkan tarkush shalah (meninggalkan solat) sebagai ciri-ciri orang kafir. Firman Allah:

"Dan apabila dikatakan kepada mereka(yang kafir) "Rukuklah, nescaya mereka tidak mahu rukuk." {Surah Al-Mursalat ayat 48}


Allah Subhana-Wa-Ta'ala juga menerangkan keadaan mereka pada hari kiamat sebagai akibat balasan bagi mereka yang meninggalkan solat itu, firman Allah

"Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil untuk bersujud; maka mereka tidak kuasa. (Dalam keadaan) pandangan mereka tunduk ke bawah, lagi mereka diliputi kehinaan. Dan sesungguhnya mereka dahulu (di dunia) diseru untuk bersujud, dan mereka dalam keadaan sejahtera." {Surah Al-Qalam ayat 42-43}



Al-Quran menjelaskan bahawa tidak ada yang berhak mendapatkan perlindungan dan persaudaraan kaum muslimin, kecuali orang yang bertaubat dari kemusyrikin, kemudian menegakkan solat dan mengeluarkan zakat. Allah berfirman mengenai keadaan orang-orang musyrik yang diperangi:

"... Jika mereka bertaubat dan mendirikan solat serta menunaikan zakat, maka berilah kebebasan kepada mereka untuk berjalan..." {Surah At-Taubah ayat 5}


Lagi firman Allah

"Jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudara segama..." (At-Taubah ayat 11}


Dan juga firman Allah tentang peristiwa mengenai mereka ini, di mana adalah gambaran diantara orang-orang mukmin ashabul-yamin dengan orang-orang kafir penghuni neraka saqar.

"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar(neraka)? "Mereka menjawab, "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang-orang miskin dan adalah kami membicarakan yang batil bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, dan kami mendustakan hari pembalasan." {Surah Muddats-tsir ayat 42-46}

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates